Kumppanuus­markkinointi yksinkertaisuudessaan

Kumppanuusmarkkinointi (tai toiselta nimeltään myös affiliate-markkinointi) tarkoittaa tulospohjaista digimarkkinoinnin muotoa, jossa internetissä toimiva somevaikuttaja, blogikirjoittaja, tai nettisivuston ylläpitäjä (eli kumppani) ohjaa liikennettä yrityksen sivulle, saaden yritykseltä komission toteutuneista tavoitteista. Näitä tavoitteita voi olla esimerkiksi yrityksen kotisivulle saapuminen, tilin rekisteröiminen, uutiskirjeen tilaus, tai ostos verkkokaupassa. 

Kumppanuusmarkkinoinnin toteutumiseen tarvitsee aina neljä osapuolta, jotka ovat havainnollistettu alla:

Eli miten osapuolet siis liittyvät toisiinsa, ja miten kumppanuusmarkkinointi sitten käytännössä toimii? 

Aluksi yritys liittyy kumppanuusverkostoon, johon luodaan kyseiselle yritykselle kampanja. Verkostossa olevat kumppanit voivat kopioida itselleen henkilökohtaisen seurantalinkin, joka johtaa kampanjan tavoitteen mukaisesti tietylle sivustolle. Kumppani voi upottaa seurantalinkin esimerkiksi blogin tekstiin tai YouTube-videon kuvaukseen. Kun kuluttaja klikkaa linkkiä ja saapuu yrityksen sivustolle, käynti tallentuu kyseiselle kumppanille. Seuranta tallentaa myös yrityksen tavoitteen mukaiset tapahtumat, esimerkiksi uutiskirjeen tilauksen. Kumppani ansaitsee komission jokaisesta tapahtuneesta konversiosta, jotka verkosto maksaa suoraan kumppanin pankkitilille.

Miten aloittaa kumppanuus­markkinointi?

Kumppanuusmarkkinointi on tehty helpoksi kumppaneille, sillä jo pienellä sivustolla voit mainostaa täysin ilmaiseksi kumppanuuskampanjoita. Samalla sivusi kasvaa, joka mahdollistaa entistä suuremmille tuotoille. 

Jos sinulla ei ole vielä sivua, mutta haluaisit aloittaa kumppanuusmarkkinoinnin, minkälaiset sometilit tai netti/blogisivut sitten sopisivat tähän parhaiten?

”Sometilin puhtaalta pöydältä luominen ei ole vaikeaa, ja tilin kasvattaminen on yllättävän vaivatonta, kun sisältösi on kiinnostavaa, laadukasta ja säännöllistä.”

Tililläsi tulisi olla jokin aihealue eli niche. Se voi olla joku itsellesi tuttu asia tai harrastus. Esimerkiksi jos pidät urheilusta tai salilla käymisestä, tililläsi voit julkaista sisältöä vain kuntosaliin liittyen, tai laajemmin koko terveyteen liittyen. Silloin esimerkiksi lisäravinteita tarjoavan verkkokaupan kumppanuuskampanja olisi luonteva mainostuskohde, mutta useimmat kampanjat soveltuvat hyvin kaikenlaisen sisällön ohelle. Nichen ei aina tarvitse olla joku itselle tuttu asia, mutta vähemmän läheisten aiheiden opiskelulle kannattaa varata aikaa, sekä tutkia aiheen kilpailutilannetta ja suosiota. 

Sometilin puhtaalta pöydältä luominen ei ole vaikeaa, ja tilin kasvattaminen on yllättävän vaivatonta, kun sisältösi on kiinnostavaa, laadukasta ja säännöllistä. Monilla ilmaisohjelmilla voi luoda ja muokata kiinnostavia ja hyvälaatuisia kuvia, ja useimmista aiheista voit löytää hyvää inspiraatiota netistä. 

Nettisivun tai blogin luomiseen taas tarvitsee useimmiten serverin tai ylläpitopalvelun, sekä verkkotunnuksen. Näillä vaihtoehdoilla aloittamista kannattaa siis opiskella hieman enemmän, ja hyvällä hakukoneoptimoinnilla blogisi on nopeasti Googlen hakutulosten kärjessä – seuraajia tai tykkäyksiä ei somen tavoin tarvita.

Yleisimmät alustat kumppanina toimimiseen ja kumppanuusmarkkinointiin. Vaihtoehdot eivät kuitenkaan rajoitu näihin!

Onko sinusta kumppaniksi?

Internet-sisällöntuotannon aloittaminen on siis mielenkiintoista ja aika vaivatonta. Samalla se mahdollistaa lisätienesteille kumppanuusmarkkinoinnin avulla, antaa nuorille ja vanhemmillekin ihmisille hyvää kokemusta markkinoinnin, internetin, sisällöntuotannon sekä talouden maailmasta. Se on hyvä tapa käyttää lyhyitä, tyhjiä hetkiä päivässä hyödyksi (kuten välitunnit, lounastauot, tai elokuvien mainoskatkot), ilman minkäänlaista sitoutumista. 

Vielä optimaalisempaa on toisaalta hyödyntää jo olemassa olevaa tiliä. Valmiilla aihealueella, hyvällä määrällä sisältöä ja muutamalla tuhannella seuraajalla pääsee jo kumppanuus-tuloissa pitkälle. Mikäli sinulta löytyy jo valmis tili aihealueineen, mikään ei estä sinua ryhtymästä kumppaniksi – sillä kirsikkana kakun päällä, kumppanuusmarkkinointi on kumppanille täysin ilmaista!

Miten markkinoida tehokkaasti?

Kun uusia kumppaneita saapuu kumppanuusmarkkinoinnin maailmaan, useimmat heistä saattavat olla aluksi täysin solmussa itse konkreettisen markkinoinnin kanssa. Yleensä mainospostaukset tai linkit ovat täysin riippuvaisia itse sivuston aiheesta, sisällöstä sekä tyylistä. Otetaan esimerkiksi lisäravinne-kampanjaa mainostava Instagram-tili, joka postaa urheiluun liittyvää sisältöä:

”Tuotetestejä, oppaita sekä top-listoja voi käyttää myös loistavana markkinakeinona ilman omaa naamaasi, jopa pelkkänä kuvana sekä kuvatekstinä.”

Jos kyseinen kumppani esiintyy omana itsenään, voi olla erittäin tehokasta markkinoida kampanjan tuotetta vastaavasti omana itsenään. Pienellä investoinnilla ostat kampanjan tuotteen itsellesi, otat kameran käteen, ja karismaattisena itsenäsi kerrot Suomelle kerrottavasi. Tässä esimerkiksi voit käyttää tuotetestiä, tai vaikka liittää lisäravinnetuotteen my day -videoosi. Tuotetestejä, oppaita sekä top-listoja voi käyttää myös loistavana markkinakeinona ilman omaa naamaasi, jopa pelkkänä kuvana sekä kuvatekstinä. Vastaavasti voit markkinoida tilisi aiheen ulkopuolellakin olevaa kohdetta eri keinoilla, kuten esimerkiksi johdattelevana puheena: “Jos haluat tienata passiivisesti jokaisen salikäyntisi aikana, avaa sijoitustili täällä!”.

Vaihtoehtoja on monia, ja varma keino on aina yrittää liittää mainos omaan sisältöösi, käyttää luovuutta sekä erottua joukosta. Vastuullista markkinointia kannattaa myös noudattaa, ja vetää selkeä viiva informatiivisen tekstin sekä mainoksen välille. Myös lukuisia ilmaisia kuvanmuokkausohjelmia on tarjolla puhelimille sekä tietokoneille. Näitä sovelluksia kannattaa ehdottomasti hyödyntää mainoskuvaa tuottaessa, sillä niillä voi luoda visuaalisesti näyttäviä kuvia tai videoita.

Tyypillisimmät keinot markkinoinnin toteuttamiseen. Luovuutta käyttämällä voit
saada mielenkiintoisen tuloksen yhdistämällä nämä kaikki!

Jotkut kampanjat tarjoavat kumppaneille valmiita mainoskuvia, eli bannereita. Näiden käyttö on yleensä tarkoitettu nettisivulle tai blogisivulle, mutta kumppanuusmarkkinoinnin maailmassa tulet varmasti näkemään mitä luovempia keinoja käyttää kyseisiä bannereita. Kun pohdit bannerien käyttöä, kannattaa aluksi kokeilla sopiiko se sivustollesi. Muussa tapauksessa paras keino olisi tuoda kampanjan sanoma omalla tavallasi julki. Bannerit on tyypillisesti luotu yrityksen omien sivujen teemaiseksi, eivätkä ne aina sovi kumppanin blogisivulle esimerkiksi värimaailmansa takia. 

Hyvän markkinoinnin pohjana on kuitenkin hyvä sisältö, ja kannattaa pitää se nyrkkisääntö mielessä, että jos kuluttajaa ei kiinnosta sinun sisältö, häntä tuskin kiinnostaa mainoskaan. Sisällöntuotannossa ja markkinoinnissa voi tietenkin kehittyä, aivan kuten missä tahansa muussakin asiassa, eikä siksi ole koskaan liian myöhäistä aloittaa!

Tienaamiselle ei ole rajaa!

Seuraavaksi tämän tekstin lukijana haluat varmaankin tietää kuinka paljon kumppani voi kumppanuusmarkkinoinnilla tienata? Periaatteessa vain taivas on rajana, mutta aloittavalle kumppanille realistisempaa on puhua muutamista sadoista euroista kuukaudessa. Tienaaminen kuitenkin riippuu useasta tekijästä. Hyvin merkittävää on sivuston aktiiviset seuraajat, ja itse kampanja, sillä mielenkiintoisella mainostuskohteella sekä hyvällä markkinatyöllä voi saada suurenkin osan seuraajista kiinnostumaan. Lisäksi tähän vaikuttaa kampanjan komissiomäärä, sekä muoto.

”Tarkkaa suhdetta sille kuinka paljon tietyllä seuraajamäärällä siis voi tienata on mahdoton määrittää, ja lopulta se riippuukin paljon omasta työstä.”

Kumppanuusmarkkinointi on toisaalta laaja käsite myös kumppaneille, sillä muutamien satasten sivutuloista voidaan jatkaa paljon pidemmällekin, monien saaden tästä elantonsa päivätyöllä, ja joissakin tapauksissa voidaan puhua tuhansista euroista kuukaudessa. Päivätyö sivustojen päivittelyn ja jopa faneille vastaamisen parissa kuulostaa kivalta, mutta tässä täytyy pitää mielessä siihen vaadittava kova työ ja oikeasti korkeat seuraajaluvut. 

Kampanjassa on siitä tienattavan komissiomäärän lisäksi oltava joku tavoite, jonka mukaan komissiot maksetaan. Yleisimmät komissiotyypit on havainnollistettu alla:

Tartu tilaisuuteen!

AdNamin tavoite on tuoda kumppanuusmarkkinointi kaikille saataville, vahvistamalla sen asemaa helppokäyttöisenä ja luotettavana markkinoinnin muotona. Sinä potentiaalisena kumppanina voit ottaa osaa somemaailmaan, sillä tuottamalla laadukasta sisältöä viihdytät muita somekäyttäjiä, tuot kumppanuusmarkkinoinnilla yritykselle paljon kaivattua näkyvyyttä, sekä tienaat itsekin samalla käyttörahaa!

Aloittaminen on yksinkertaista ja lisäksi ilmaista, joten miksi et tarttuisi tilaisuuteen? 

Ohjeet verkostoomme liittymiseen löydät kumppaneille-sivulta. Yrityksille oma osionsa löytyy täältä. Verkoston kumppanina voit ottaa sähköpostitse yhteyttä.

Onnea matkaan ja menestystä tavoittelemaan!