Kun markkinoit tuotetta tai palvelua esimerkiksi somessa, on hyvä tehdä se tehokkaasti. Joku voisi tästä tietysti kysyä: ”Miksi haluaisin markkinoida tehokkaasti”?

Koska kirjoitan tätä AdNamin sivuille, ja AdNam on kumppanuusverkosto, on päivänselvää, että haluat markkinoida tehokkaasti, jos haluat tienata rahaa AdNamin avulla: tienaat vain, jos tuotat tulosta yrityksille. Tietysti vaikka sinä, lukija, olisit yrityksesi sometilin ylläpitäjä tai suurempi vaikuttaja, joka tienaa pelkästä postauksesta someen (ensinnäkin, onneksi olkoon), ei hyvät tulokset varmasti olisi pahitteeksi. Mitä jos saisit palkankorotuksen? Tai uuden ja paremman diilin asiakkaaltasi hyvien tulosten myötä?

Tämän listan avulla säästät aikaa siltä, että opit asiat kantapään kautta. Nyt on nimittäin aika tehdä markkinoinnilla tulosta!

1. Käytä Call To Actionia (toimintakehotetta) 📣

Esimerkiksi ”Käytä toimintakehotetta” lauseen toimintakehote on sana ”Käytä”. Se on siis sana, joka kehottaa lukijaa tai kuulijaa toimimaan.

Miksi tätä kuuluisi käyttää? CTA:n käyttäminen lisää tuloksia, koska
* Lukijan ei tarvitse arvailla, mitä tehdä seuraavaksi
* Markkinoinnissa on selkeä tavoite

Kun sulla markkinoijana on selkeä tavoite, se välittyy, ja lukijakin kokee että hänellä on nyt tavoite. Tällöin on todennäköisempää, että lukija suorittaa (osto)polun loppuun saakka. On paljon mukavampi ostaa, kun huomaa että myyjäkin tietää mitä myy ja kenelle.

Selkeä CTA kuten ”Rekisteröidy ja tienaa rahaa liittymällä AdNamiin” on ihan eri kuin että sanoisi ”Jos haluat, niin voit lukea lisää meidän sivuilta tai vaikka rekisteröityä suoraan, ihan sama”.

Ihmisen varmasti yksi suurimmista syistä ostaa on, että jokin asia tehdään hänen puolestaan, eikä hänen tarvitse vaivautua tekemään sitä itse. Miksi siis et selkeästi kertoisi lukijallesi myös mitä tehdä? Todennäköistä on, että hän ei halua sitä itse päättää, ja täten skrollaa mainoksesi ohi. CTA siis huokuu itsevarmuutta, ja se on markkinoinnissa vain hyvä.

Rekisteröidy tästä AdNamiin ja aloita somella tienaaminen jo tänään!

2. Todenna, että tiedät mistä puhut 💬

On paljon helpompi ostaa tuote tai palvelu, kun tietää että ei ole yksin asian kanssa. Se on meillä ihmisillä sama monessa asiassa: ei haluta olla ainoita.

Jos pystyt todentamaan, että olet käyttänyt jo markkinoimaasi palvelua itse, se on älytön plussa. Jos pystyt itsevarmasti sanomaan niin, se todennäköisesti lisää tuottojasi. Mutta vaikka et pystyisi sanomaan käyttäneesi palvelua itse, on kuulijalle tärkeä juttu, jos kuitenkin selkeästi välittyy sun tietämys asiasta. Se, että tiedät mitä olet tarjoamassa ja kenelle – ei ”rahat silmissä” -myyntipuhetta vaan aito ja vastuullinen halu auttaa kuulijaa.

Aitous välittyy. Hyödynnä sitä. Vakuuta kuulija sillä, että olet itse tai tunnet jonkun joka on käyttänyt markkinoimaasi tai jotain sen kaltaista palvelua.

Tein itse rahaa kumppanuusmarkkinoinnilla jo 13-vuotiaana ja sen myötä perustin
oman kumppanuusverkoston. Liity säkin mukaan ja näytä mihin sä pystyt!

3. Jätä houkutus klikkaamaan linkkiä 😯

Vaikuttajamarkkinointi eroaa hieman kumppanuusmarkkinoinnista. Koska jälkimmäisessä pyritään nimenomaan maksimoimaan tulokset, on tärkeää, että ihmisiä myös saadaan asiakkaan sivuille – tienaathan vain oman kumppanuuslinkkisi kautta tulleista tapahtumista.

Tietysti niin kun jo puhuttiin, ei haittaa, vaikka vaikuttajamarkkinoinnissakin saisit hieman extratulosta hankittua asiakkaalle.

Kampanjoissa, joissa komissio pohjautuu uusien kävijöiden määrään asiakkaan nettisivuilla, houkutuksen jättäminen on äärimmäisen tärkeää, mutta myös palkitsevaa. Miten sitten jätät houkutuksen? Yksinkertaista: älä kerro kaikkea heti, vaan jätä jotain paljastamatta, joka löytyy vain asiakkaan sivuilta. Tässä meitä auttaa se, että ihminen on luonnostaan hyvin utelias.

Toteutuksia moiseen on rajattomasti. Muutama esimerkki:
* Ota video, jossa blurraat osan sivuista
* Käytä CTA:ta henkilökohtaisemmin kuten ”kirjoita sivuston hakuun sun lemppariväri, niin näät, kun…”
* Anna lukijalle lisäarvo klikkaamisesta

AdNamin verkostosta löytyy yhteistöitä moneen lähtöön, ja parhaiten
saat tietää, löytyykö sieltä sulle sopiva yhteistyö, on rekisteröitymällä mukaan!

4. Luo tietoisuutta palvelusta hitaasti 🧠

Fakta on se, että hyvin harva ostaa tuotetta saman tien, kun näkee mainoksen. Jos siis tavottelet myyntiä, pidä mielessä kärsivällisyys.

Luo tuotteesta ensin postauksia vaikka vähän yleisemmällä tasolla, jonka jälkeen vasta pyrit houkuttelemaan ihmisiä ostamaan sen. Mikä ikinä sun taktiikka onkaan, muista, että tuloksissa voi tosiaan kestää hetki.

Joskus kuulin sellaisen säännön, kun ”Marketing Rule of 7”, joka viittaisi siihen, että ihmiselle tarvitsee markkinoida samaa asiaa väh. 7 kertaa, jotta ostopäätös muodostuu. Varmempaa tietoa minulla tästä ei kuitenkaan ole, mutta antaa suuntaa!

Kumppanuusmarkkinoinnissa onneks hienoa on se, että tässä oppii asioita matkalla. Ikään kun koulutus, josta ei tarvitse maksaa. Opit, mikä vetoaa sun yleisöön, mitkä kikat toimii parhaiten ja mikä tyyli tuottaa sisältöä on sulle luontevin.

Tärkeintä on olla luovuttamatta!

Uuteen juttuun lähteminen voi olla haasteellista yhtäkkiä. Mitäpä jos
lukisit aiheesta hieman lisää, ennen kuin rekisteröidyt?

5. Tuo esille hyödyt, hyödyt ja hyödyt 💎

Tämä on oikeasti varmaan kaikista tärkein asia sekä myynnissä että markkinoinnissa. Kukaan ei klikkaa linkkiä, saatika osta mitään, ellei ne koe siitä olevan jotain hyötyä itselleen.

Tuo esille ja korosta siis mahdollisimman paljon niitä hyötyjä, mitä markkinoimassasi tuotteessa tai palvelussa on!

Kokeneempikin markkinoija helposti retkahtaa siihen ansaan, että tuo esille vain mm. hienoja ominaisuuksia. Näillä ominaisuuksillakin on kuitenkin jokin tarkoitus, eikö vaan? Kuten vaikkapa jalkapallossa: ”Tämä pallo on täydellisen pyöreä, oikean painoinen ja se on tehty juuri oikeista materiaaleista. Osta tämä pallo, vain 199€!”

No, tuosta voisi moni miettiä, että mitä hyötyä siitä muka on, että pallo on täydellisen pyöreä. ”Onhan ne muutkin pallot pyöreitä ja selkeästi halvempia!” voisi joku sanoa.

Mutta jospa kertoisitkin: ”Saat tällä pallolla paremman laukaisun aikaiseksi ja näin joka harjoittelusta tulee niin mukava, että et kaipaa vanhaa palloasi enää ollenkaan”. Sillä voisi kauppaa jo syntyä. Luot ikään kuin illuusion, että asiakas välttämättömästi tarvitsee sun pallon, tai muuten ei käy hyvin.

Tietysti tohon jos lisää vielä perusteluita (eli aiemmat ominaisuudet) sille, miksi uusi pallo tosiaan on parempi, niin sehän on vain hienoa.

AdNamin avulla et enää ajattele kaupassa,
kestäisikö lompakko ylimääräisen sipsipussin – koska nyt voit
tienata rahaa millon vaan, missä vaan, nopeasti ja ilmaiseksi!

Miten tästä eteenpäin?

Mitä ikinä sun on tarkotuskaan markkinoida, ota härkää sarvista ja tee se! Ja jos sulla ei oo vielä mitään mitä markkinoida, taidat nyt jo tietää, mistä niitä yhteistöitä brändien kanssa löytyy.

Jos haluat oppia lisää markkinoinnista ja tehdä enemmän rahaa, ota seurantaan AdNamin somet:
Instagram @adnamoy
TikTok @adnamoy
YouTube @adnamoy
Threads @adnamoy
LinkedIn @adnamoy

Markkinoinnista ja yhteistyökampanjoista voi kysellä aina lisää [email protected]! 💪🏼 Tsemppiä markkinointiin!